Lampy na podczerwień i ich zastosowanie terapeutyczne

Zastosowanie lampy na podczerwień do terapii wpisuje się w dziedzinę fototerapii, czyli terapii z wykorzystaniem szerokiego spektrum promieniowania świetlnego. Lampy na podczerwień wytwarzają promieniowanie podczerwone o dużej długości fali. Światło podczerwone jest popularne przede wszystkim ze względu na jego zdolność do podgrzewania tkanek i działania głęboko w stawy, ścięgna i mięśnie. Dzięki temu lampa na podczerwień może być skutecznym elementem wspomagającym leczenie szerokiego spektrum schorzeń lub pomocą w regeneracji organizmu. W przypadku urazów ścięgnisto-mięśniowych lampy na podczerwień pomagają skrócić czas gojenia i uprzyjemnić proces leczenia dzięki działaniu przeciwbólowemu. W następnym artykule przybliżymy i podsumujemy poszczególne efekty.

Lampy na podczerwień i ich zastosowanie terapeutyczne

W jaki sposób światło podczerwone wpływa na tkanki?

Światło podczerwone oddziałuje ze strukturami komórkowymi, wnika na głębokość ok. 2-3 cm i stopniowo przekazuje energię w postaci ciepła do miejsca aplikacji. Ciepło rozprzestrzenia się poprzez przewodzenie lub odbicie do głębszych miejsc. W wyniku podwyższonej temperatury dochodzi do rozszerzenia naczyń, czyli rozszerzenia naczyń krwionośnych i zwiększenia przepływu krwi w danym obszarze. Zwiększa się tempo lokalnego metabolizmu, co skutkuje efektywniejszym wchłanianiem metabolitów z danego obszaru i odwrotnie, dopływem składników odżywczych i tlenu. W ten sposób pozytywnie wpływa się na tempo regeneracji tkanek. Kolejnym efektem wazodylatacji jest uwolnienie ewentualnego napięcia mięśniowego, co wykorzystuje się głównie podczas powysiłkowej regeneracji układu mięśniowego. Ciepło wytwarzane przez lampę podczerwoną oddziałuje także na zakończenia nerwowe i działa przeciwbólowo, czyli przeciwbólowo. Energia wytworzona przez lampę podczerwoną działa na poziomie komórkowym, przenikając aż do mitochondriów, co stymuluje wzmożenie procesów metabolicznych w komórce. Dzięki temu działaniu można wesprzeć i przyspieszyć proces gojenia. Światło podczerwone stymuluje proces tworzenia kolagenu, co ma szerokie zastosowanie, szczególnie w dermatologii i kosmetyce. Ostatnim, ale na pewno nie bez znaczenia, efektem, o którym chciałbym tutaj wspomnieć, jest efekt psychologiczny. Samo uczucie relaksu i subiektywnie przyjemne uczucie w trakcie i po aplikacji jest integralną częścią udanego zabiegu. Po zastosowaniu światła podczerwonego na skórze pojawia się tzw. rumień, czyli lekkie zaczerwienienie skóry, które powinno całkowicie zniknąć w ciągu kilku dni.

Jak i kiedy należy używać lampy na podczerwień?

Terapeutyczna lampa na podczerwień stosowana jest najczęściej w terapii wspomagającej przy bólach mięśni i ścięgien oraz wzmożonym napięciu. Ze względu na działanie relaksujące jest również popularny wśród pacjentów cierpiących na lumbago lub inne bóle pleców spowodowane nadmiernym użytkowaniem i niewłaściwymi stereotypami. Lampa na podczerwień ma swoje zastosowanie również u pacjentów z artretyzmem i nerwobólami, czy też w stanach pooperacyjnych. Nadaje się do regeneracji tkanek po uprawianiu sportu lub leczenia drobnych kontuzji sportowych.

W jakich przypadkach nie zaleca się stosowania lampy na podczerwień?

Ze względu na efekt rozszerzenia naczyń i wzmożone krążenie po zastosowaniu promieniowania podczerwonego, nie zaleca się stosowania lampy podczerwonej w ostrych stadiach stanu zapalnego, gdyż może to doprowadzić do rozprzestrzenienia się infekcji. Przeciwwskazaniem są także stany gorączkowe, krwawienia czy zaburzenia krzepnięcia krwi. Niewłaściwe jest stosowanie lampy podczerwieni na okolicę żylaków, gdyż aplikacja może spowodować ich powiększenie. Przeciwwskazaniem są wszelkie choroby nowotworowe, stymulujące działanie promieniowania podczerwonego może prowadzić do namnażania się komórek nowotworowych. Oczywistym przeciwwskazaniem jest nietolerancja promieniowania podczerwonego lub nadwrażliwość skóry w trakcie lub po aplikacji.