Najczęstsze przyczyny bólu kolana

Ból kolana to w dzisiejszych czasach bardzo częsty problem znacznej części naszego społeczeństwa, a jednocześnie najczęstszy objaw chorego stawu kolanowego. Najczęstszą przyczyną nieprzyjemnego bólu kolana jest choroba zwyrodnieniowa stawów, która dotyka nawet trzy czwarte osób po pięćdziesiątce. Niestety objawy artrozy coraz częściej pojawiają się również u osób po trzydziestce. Dlatego zaleca się, aby nie bagatelizować bólu kolana i starać się zapobiegać nawet niewielkim bólom i problemom z kolanem, ponieważ te drobne bóle mogą z czasem przerodzić się w ograniczający i bardzo nieprzyjemny ból kolana. Oczywiście ból kolana ma wiele różnych przyczyn, takich jak przeciążenie kolana podczas uprawiania sportu, stany pourazowe, uwarunkowania genetyczne itp. Pierwszym i najczęstszym objawem jest ból przewlekły, niezależnie od tego, czy dana osoba jest w spoczynku, czy w ruchu . Podczas zmian artretycznych chrząstka w stawie kolanowym zmniejsza się, co początkowo skutkuje nieprzyjemnym bólem kolana podczas ruchu, a z czasem nawet w stanie spoczynku.

Uszkodzona łąkotka

Uszkodzona łąkotka to bardzo nieprzyjemna diagnoza, która najczęściej powoduje ból kolana w okolicy szpary stawowej. Uraz łąkotki może również powodować nieprzyjemne uczucie niepewności podczas chodzenia po nierównym podłożu lub uczucie, że staw się przeskakuje. Niektóre rodzaje urazów lub rozdarcie łąkotki mogą spowodować całkowite zablokowanie kolana. Czasami uraz nie pojawia się od razu, a uszkodzona łąkotka może podrażniać staw kolanowy tak długo, że woda zaczyna gromadzić się w kolanie. Podczas badania kolana ten rodzaj urazu jest najbardziej typowy dla tkliwości i bolesności w obszarze przestrzeni stawowej.

Uszkodzone więzadła

Uszkodzone więzadła należą do najbardziej nieprzyjemnych urazów, ponieważ to więzadła boczne i więzadła krzyżowe (czasami nazywane więzadłami krzyżowymi) w największym stopniu przyczyniają się do stabilności stawu. W urazach stawu kolanowego najczęściej dochodzi do uszkodzenia więzadeł stawu kolanowego, co skutkuje dyskomfortem, bólem, niestabilnością ruchu oraz uszkodzeniem chrząstki. Zadaniem więzadeł bocznych jest boczne stabilizowanie stawu kolanowego. W przypadku uszkodzenia więzadeł bocznych najczęściej dochodzi do tego podczas uprawiania sportu oraz tzw. skręceniu stawu kolanowego, gdy dochodzi do gwałtownej deformacji stawu kolanowego, podczas której dochodzi do uszkodzenia więzadeł pobocznych wewnętrznych lub zewnętrznych. Uszkodzenie więzadeł krzyżowych występuje najczęściej podczas nieskoordynowanego ruchu obrotowego kolana, gdy podudzie jest unieruchomione, a ciało wraz z kością udową nadal obraca się wokół osi. Typowe dla tego urazu są upadki na nartach.

Orteza kolana

Jednym ze sposobów radzenia sobie z bólem kolana jest użycie bandaża lub ortezy. Te pomoce zdrowotne mogą pomóc znacznie zmniejszyć zarówno ból kończyny, jak i przyczynić się do uzyskania większej stabilności i wsparcia podczas ruchu, regeneracji lub uprawiania sportu.

Co to jest bandaż

Bandaż ma prostszą konstrukcję niż orteza. Wykonany jest z lżejszego materiału, który idealnie powinien odprowadzać pot, zapobiegać przegrzaniu i zapewniać komfortowe oparcie dla stawu. Najczęściej stosuje się go profilaktycznie, gdy występują już problemy z kolanami, czy to podtrzymanie więzadeł krzyżowych, podłużnych, problemy z łąkotką itp. W takich przypadkach jest to prawie niezbędne do uprawiania sportu, turystyki itp.

Co to jest orteza

Mówiąc najprościej, orteza to rękaw na uszkodzony staw lub inną ruchomą część ciała, stosowany głównie w stanach pooperacyjnych lub pourazowych. Ortezy mogą być wykonane z neoprenu, z antybakteryjnej oddychającej tkaniny, wysokiej jakości ortezy lub bandaże mogą mieć antypoślizgową powierzchnię od wewnątrz, mogą zapobiegać przegrzaniu, powinny dobrze odprowadzać pot i przede wszystkim muszą być odpowiednio „dopasowane”. Wybór jest możliwy spośród kilku rozmiarów i wielu rodzajów. Jednak najważniejszą funkcją ortezy jest odpowiednie wsparcie stawu. Może całkowicie unieruchomić staw lub mniej lub bardziej usztywnić i podeprzeć staw. Wybór jest naprawdę szeroki, od prostych ortez po typy ze wzmocnieniami stawowymi, stawy dwuosiowe lub trójosiowe, które zapobiegają niepożądanemu wygięciu stawu przy zachowaniu niemal naturalnego ruchu kolana.Ort%C3%A9za%20na%20koleno%20Mueller

Właściwy wybór ortezy kolana

Przy wyborze należy wziąć pod uwagę kilka czynników, które są niezbędne do prawidłowego doboru ortezy kolana:
- Najpierw zastanawiamy się na jaki rodzaj urazu lub problemu potrzebujemy ortezy (profilaktyka, ból, po urazie)
- Jaką stabilizację kolana potrzebujemy (również jak często, jak długo)
- Poziom finansowy, czyli ile jesteśmy gotowi zainwestować