Kolano skoczka

Kolano skoczka, znane również jako zespół rzepkowo-udowy, jest częstym źródłem bólu przedniej części kolana, który często wynika z powtarzającego się lub nadużywania ścięgna rzepki. Ten stan zwykle występuje u bardzo aktywnych sportowców, zwłaszcza mężczyzn, którzy uprawiają sporty o dużym wpływie na kolana, takie jak bieganie, gimnastyka, koszykówka i oczywiście skoki.

Istnieje kilka czynników, które mogą przyczynić się do powstania kolana skoczka. Najczęstsze przyczyny to: zła technika wyskoku lub biegu powodująca nierównomierne obciążenie stawu, słabe mięśnie w okolicy ud i bioder, które nie są w stanie utrzymać rzepki w optymalnej pozycji. Inną przyczyną może być niewystarczająca stabilność i siła mięśni w okolicy kończyny dolnej, co powoduje, że kolano nie jest wystarczająco stabilne podczas ruchu. Objawy kolana skoczka obejmują ból podczas ruchu i obrzęk w okolicy kolana. Może również wystąpić uczucie niestabilności w stawie i ograniczona ruchomość kolana. Obszar rzepki, a zwłaszcza więzadło rzepki pod rzepką jest wrażliwe na dotyk.

Kolano skoczka

Leczenie kolana skoczka obejmuje kilka różnych procedur w zależności od stanu. W początkowej fazie generalnie zaleca się ograniczenie aktywności sportowej do takiego poziomu, aby nie bolało kolano pod obciążeniem. Można na przykład zastąpić bieganie szybkim marszem przez kilka dni. Ponadto niezwykle ważne jest odpowiednie leczenie tkanek miękkich w okolicy bolącego stawu kolanowego. W tym celu można zastosować taśmę Spophy Flossband, którą przykłada się z odpowiednim uciskiem w okolice mięśnia czworogłowego uda, a następnie również w miejsce bólu z przodu kolana. Taśma pozostaje na ciele przez około 60 sekund po aplikacji. Możliwe jest również powtórzenie aplikacji kilka razy z rzędu. Metoda tissue flosing zapewnia uwolnienie tkanek miękkich i jednocześnie prawidłowe ukrwienie uszkodzonych struktur więzadłowych. Zaleca się również noszenie pomocy wspomagających.

Kolano skoczka - leczenie metodą tissue flossing

Pomoce wspomagające, takie jak ortezy lub opaski, mogą pomóc w utrzymaniu rzepki w optymalnej pozycji. Ważne jest, aby nosić opaski rzepkowe głównie podczas aktywności i usuwać opaskę w okresach nieintensywnej aktywności, aby więzadło mogło optymalnie dostosować się do nowego obciążenia. Ortezy lub opaski Mueller Sports Medicine pomogą utrzymać rzepkę w optymalnej pozycji.

Możliwe jest również zastosowanie techniki spray and stretch w celu zmniejszenia napięcia w okolicy mięśnia czworogłowego. Jest to metoda, która polega na połączeniu aplikacji chłodzącego sprayu na powierzchnię skóry, a następnie rozciągnięciu bolącego mięśnia, co prowadzi do uwolnienia napięcia mięśniowego i poprawy zakresu ruchu. Wystarczy nanieść Spophy Coolant Spray z odległości co najmniej 15 centymetrów na mięsień czworogłowy uda, a następnie rozciągnąć ten mięsień. Możesz również powtórzyć tę technikę kilka razy z rzędu. Popularną metodą leczenia jest również taping z użyciem taśmy kinezjologicznej.