Chodzenie na palcach u dzieci

Czy Twoje dzieci często chodzą na palcach bez wyraźnego powodu? To zjawisko, które pojawia się coraz częściej w klinice fizjoterapii. Rodzice, którzy nagle zaczęli obserwować „baletnicę” spacerującą w swoich już normalnie chodzących zdrowych dzieciach i gorączkowo szukają pomocy i odpowiedzi. W poniższym artykule chcielibyśmy podsumować, w jakich przypadkach u dzieci występuje chodzenie na palcach, co może za tym stać, kiedy należy zachować większą czujność i jak temu zaradzić, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Na co zwrócić uwagę podczas terapii chodzenia na palcach

Przede wszystkim należy wyjaśnić, jak wygląda takie chodzenie na palcach. Pierwszą rzeczą, która by mnie interesowała jako fizjoterapeutę jest to, czy pojawia się ona na obu stopach i czy dziecko jest w stanie nadepnąć na całą stopę, czy też chodzi lub stoi na stałym czubku. W ten sposób możemy z grubsza rozróżnić, czy może to być zaburzenie równowagi mięśniowej, czy przyczyna neurologiczna. Jeśli chodzenie na palcach jest unieruchomione, dziecko nie będzie w stanie chodzić na całej stopie, na obu lub tylko na jednej nodze, zdecydowanie warto zgłosić się do poradni neurologicznej. Oczywiście nie trzeba od razu straszyć rodziców, warto jednak przeprowadzić dokładne badanie neurologiczne, aby możliwie jak najszybciej rozwiązać ewentualne problemy.

Jakie mogą być przyczyny chodzenia na palcach?

Może być kilka powodów, dla których dziecko chodzi na palcach. Jak wspomniano powyżej, przyczyny mogą mieć podłoże neurologiczne, na przykład porażenie mózgowe. Do tego dochodzą różne choroby mięśni, dystrofie, tutaj główną przyczyną nieruchomego palca jest głównie przykurcz/znaczne skrócenie ścięgna Achillesa na skutek danej choroby. Nierzadko chodzenie na palcach pojawia się jako część podtekstu psychologicznego, np. u dzieci ze spektrum autyzmu.

Skonsultuj się ze specjalistą

Trzeba jednak powiedzieć, że nie trzeba od razu wpadać w panikę i myśleć o najgorszej opcji. Współcześnie opisuje się już tzw. chód idiopatyczny, czyli chodzenie bez widocznej przyczyny. Oczywiście mogą być z tym powiązane zaburzenia równowagi mięśniowej, które mogą nasilić objawy, dlatego w każdym przypadku warto udać się do specjalisty i spróbować rozwiązać sytuację, mając także na uwadze profilaktykę innych trudności wynikających z chodzenia na palcach.

Fizjoterapia chodzenia na palcach

Pierwszym krokiem jest zajęcie się przyczyną, jeśli jest ona znana. Dodatkowo w terapii chodu na palcach szczególnie skuteczne są aktywne rozciąganie ścięgna Achillesa oraz ćwiczenia koordynacji mięśni w okolicy stawu skokowego. W praktyce oznacza to jak najszersze angażowanie dzieci w czynności ruchowe takie jak przysiady, przysiady, gra w klasy, stanie na jednej nodze itp. A wszystko to w miarę możliwości tak, aby krok odbywał się całą stopą. Dużą korzyść przynoszą różnorodne ćwiczenia sensomotoryczne, a w szczególności kontakt bosej stopy z różnorodnymi powierzchniami. W tym przypadku można w szczególności zastosować różne jeże, platformy balansowe, chodniki sensomotoryczne i soczewki. W ramach treningu chodu należy zwrócić uwagę na kontakt pięty podczas stąpania ze stopą, którego brakuje w przypadku chodzenia na palcach w ramach stereotypu chodzenia. Najlepiej wszystkie te zajęcia wpleść w codzienne zajęcia, staraj się w zabawny sposób motywować dzieci do regularnych ćwiczeń. Terapię tę możemy wspomóc stosując korekcyjny kinesiotejp w okolicy podbicia i goleni z większym napięciem, w celu pobudzenia mięśni unoszących palec u nogi z podłoża. Do tych celów można również użyć nieelastycznej białej taśmy, na której można malować obrazki z dziećmi.

Theratoys