Leczenie bólu górnej części mięśnia czworobocznego za pomocą cross tape

Jak leczyć ból górnego mięśnia czworobocznego za pomocą cross tape?

Ból górnej części mięśnia czworobocznego (okolica szyi) to częsty problem, który może mieć negatywny wpływ na codzienne życie i komfort. Górny mięsień czworoboczny to mięsień zlokalizowany w górnej części pleców i szyi, który często jest napięty (hipertoniczny) lub ma punkty spustowe. Istnieje wiele możliwych przyczyn tej przypadłości, do których można zaliczyć m.in. nieprawidłową postawę ciała spowodowaną siedzącym trybem życia i niewystarczającą ergonomią miejsca pracy, napięciem emocjonalnym i stresem, niewłaściwymi stereotypami ruchowymi czy nadmiernym wysiłkiem fizycznym obciążającym tę konkretną okolicę.

Poniżej pokażemy jak pozbyć się tego nieprzyjemnego bólu stosując cross tape i kinezjotejp. Zawsze jednak warto połączyć tę metodę z indywidualnymi aktywnymi ćwiczeniami, które doprowadzą do eliminacji czynników wywołujących ból mięśnia czworobocznego.

Jak aplikować kinezjotejp?

1. Przede wszystkim należy określić bolesny punkt w okolicy mięśnia czworobocznego, dlatego tutaj wykonamy badanie palpacyjne na całej długości jego włókien. Gdy tylko znajdziemy bolesny punkt, który może również powodować np. rozprzestrzenienie się bólu na bardziej odległy obszar, zaznaczamy to miejsce kropką.
2. W zaznaczonym miejscu przyklejamy taśmę krzyżową.
3. Następnie ułatwimy/aktywujemy dolny mięsień czworoboczny, aby odciążyć górny czworoboczny. Teraz użyjemy elastycznej taśmy kinezjologicznej Spophy.
4. Zaznaczymy obszar kręgu Th12, znajdziemy obszar wewnętrznej strony grzbietu łopatki, który również zaznaczymy. Pole pomiędzy tymi dwoma punktami oznaczymy przez
rozciąganie w taki sposób, aby pacjent wykonał rotację i lekkie wygięcie do przodu w kierunku drugiej strony ciała, jednocześnie odciągając łopatkę od kręgosłupa.
5. Przecinamy taśmę klejącą, możemy ją zmierzyć nieco krócej, ponieważ będziemy ją prowadzić pomiędzy tymi punktami z napięciem co najmniej 15 proc.
6. Kotwę przyklejamy na obszarze Th12, bez naprężenia i w pozycji podstawowej.
7. Przyklejamy środek taśmy z naprężeniem 15 procent i w pozycji naciągnięcia obszaru. (patrz wyżej)
8. Przyklej kotwicę do obszaru wewnętrznej strony grzbietu łopatki. Prasujmy.