Jak sobie pomóc z tzw. łokciem tenisisty?

W dzisiejszym artykule podsumujemy jak można sobie pomóc z tzw. łokciem tenisisty.

Łokieć tenisisty, czyli zapalenie nadkłykcia bocznej strony łokcia (strona zewnętrzna), to stan zapalny ścięgien prostowników nadgarstka, który najczęściej spowodowany jest jednostronnym przeciążeniem danej okolicy podczas uprawiania sportu lub w pracy. Jest to bolesny stan, który można sprowokować nie tylko palpacją, czyli dotknięciem okolicy, ale także zgięciem przedramienia lub palca III i IV. Celem naszej terapii jest skuteczne rozluźnienie przepracowanych mięśni przedramienia, a następnie ich optymalne wzmocnienie w celu pozbycia się dolegliwości bólowych w okolicy stawu łokciowego. W terapii można zastosować jedną z poniższych metod lub ich kombinację:

Taśma flossband

Na początku aplikacji taśmy flossband tworzymy mocne zakotwiczenie w okolicy nadgarstka, a następnie owijamy taśmę stosunkowo dużym naciągnięciem w kierunku łokcia, czyli w miejscu bólu. Dla zwiększenia efektu można wykonać kilka aktywnych ruchów taśmą na przedramieniu lub ręcznie ucisnąć owinięty obszar w kilku miejscach. Po około 30-40 sekundach możemy powoli zdjąć flossband i w razie potrzeby powtórzyć aplikację ponownie. Po aplikacji powinno nastąpić zwiększenie tempa metabolizmu w danym obszarze, a co za tym idzie zmniejszenie hipertoniczności mięśni przedramion.

Flossband pomaga przy bolu

Coolant spray

Po nałożeniu taśmy Flossband idealnie jest zastosować technikę spray and stretch na mięśnie przedramienia. Technika ta polega na aplikowaniu chłodzącego sprayu na obszar przeciążonych mięśni przedramienia z odległości co najmniej 15 cm, tak aby nie uszkodzić skóry. Następnie cały ten obszar zostanie rozciągnięty, w którym będziemy trzymać przez 30 - 60 sekund. Za pomocą schładzania i późniejszego rozciągania staramy się zmniejszyć ból i ustawić idealne napięcie w mięśniach.

Zastosowanie Spophy Coolant Spray

Taśma kinezjologiczna

Aby rozluźnić obszar, idealnie jest zastosować hamującą aplikację taśmy kinezjologicznej. Aplikację rozpoczynamy w okolicy nadgarstka od utworzenia solidnej kotwicy w neutralnym położeniu dłoni, a następnie przyklejamy taśmę bez napinania w odcinku w kierunku stawu łokciowego, gdzie umieszczamy kotwicę od strony bocznej. Nie zapomnij odpowiednio wyprasować.

Spophy kinezjotejp

Aktywne ćwiczenia

Wzmocnienie danego obszaru jest najważniejszym punktem w zapobieganiu dalszym problemom z łokciem tenisisty. Ćwiczenia można wykonywać np. z taśmą oporową, wykonując powolne ruchy nadgarstkiem z przedramieniem i łokciem opartymi o kanapę. Do ćwiczeń możesz też wykorzystać np. narzędzie FlexBar.

FlexBar dla ćwiczen ręki

Stosowanie ortezy

W przypadku bólu podczas uprawiania sportu lub pracy, można zastosować specjalną ortezę na przedramię, która pomoże ustabilizować i zabezpieczyć ten obszar. Ortezę zakłada się co najmniej 3-4 cm poniżej łokcia od strony bocznej.

Mueller adjust to fit tennis elbow support

Najlepiej jednak podejść do tej diagnozy kompleksowo i uwzględnić ewentualne trudności czy dysfunkcje również w innych obszarach ciała. Szczególną uwagę zwracamy na profilaktykę łokcia tenisisty poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia wyrównawcze.